Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne?

Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne?

Zdrowie psychiczne bywa często bagatelizowane. Tymczasem jest ono równie ważne jak zdrowie fizyczne. Dobrze byłoby więc robić wszystko, aby nasza kondycja psychiczna była jak najlepsza. Należy więc dbać o swój odpoczynek i o regenerację organizmu. Ważne jest także szybkie reagowanie na różnego rodzaju niepokojące objawy mogące świadczyć o pogorszeniu zdrowia psychicznego.

Odpowiednia dieta ma znaczenie

Zbilansowana dieta jest ważna nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale również dla zdrowia psychicznego. Doskonale byłoby, gdyby była ona bogata w świeże warzywa oraz owoce. Poza sezonem śmiało można sięgać po mrożonki. Produkty pełnoziarniste także będą wskazane. Zdrowa żywność jest bogata w cenne witaminy, minerały oraz antyoksydanty. Dla poprawy nastroju sięgajmy po przyprawy korzenne, zwłaszcza po cynamon, kardamon czy kurkumę. Pomóc może także wysokiej jakości gorzka czekolada oraz papryka ostra. Unikajmy natomiast sięgania po potrawy bogate w rafinowany tłuszcz czy cukier.  

Znajdź czas na regenerację 

Każdy, komu zależy na swoim zdrowiu psychicznym, powinien znaleźć czas na regenerację. Wiele osób bagatelizuje rolę odpoczynku, co naprawdę nie jest wskazane. Ważne jest to, aby nauczyć się przeznaczać przynajmniej kilkanaście minut dziennie na aktywność, która sprawia nam przyjemność. Może być to uprawianie jakiejś aktywności fizycznej, jak również czytanie książki czy spacer. Szczególnie ważny jest odpoczynek po pracy. Jeśli nie znajdziemy na niego czasu, będziemy coraz bardziej sfrustrowani i zirytowani. Ponadto, nie będziemy wydajni ani w pracy, ani w domu. Ważna jest również odpowiednia długość snu. Powinien on trwać przez co najmniej 7-8 godzin.

Reaguj na długotrwałe pogorszenie samopoczucia psychicznego

Nie zawsze da się niestety zapobiec problemom związanym ze zdrowiem psychicznym. Ważne jest jednak to, aby nauczyć się w porę na nie reagować. Wydaje się, że najlepszym pomysłem będzie po prostu uważna obserwacja swojego organizmu. Jeśli mamy gorszy nastrój przez co najmniej dwa tygodnie, powinniśmy skorzystać z pomocy specjalisty. Można udać się do lekarza psychiatry bądź też skorzystać z pomocy psychoterapeuty. W większości przypadków wskazana jest współpraca zarówno z jednym, jak i z drugim fachowcem. Wskazaniem do konsultacji będą także zaburzenia lękowe oraz oczywiście zaburzenia osobowości. Jeśli więc czujemy, że coś utrudnia nam codzienne funkcjonowanie, nie zwlekajmy z diagnozą i leczeniem. Im wcześniej rozpoczniemy walkę z konkretnym problemem, tym większe mamy szanse na jego pokonanie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.